dinsdag 1 augustus 2023

Buiten loondienst

Voor het eerst sinds mijn LIO stage in het jaar 2000 werk in niet meer in loondienst. (Mijn resterende werk valt onder overige inkomsten.) Zou ik de onderbrekingen in 1999 en 2000 vanwege stages negeren dan is die startdatum in loondienst zelfs december 1992. Werken als vulploeger is ook loondienst, nietwaar? Vanwege kleinschaligheidstoeslag verdiende je dan netto meer dan bruto. Verder nog weinig verantwoordelijkheden aah...good times.

Hoe dan ook, het schooljaar 2023-2024 is vandaag officieel begonnen en ik sta voorlopig langs de zijlijn. Helemaal prima, komt allemaal goed. Ik ben dus begonnen met (ik worstel elke keer om er een goede titel voor te vinden) het Insight programma van Gifted People en ik lijk er nu een beetje grip op te krijgen. Ik hoop dat de investering zich zal uitbetalen en daarin ben ik wel positief gestemd. Het leven is verder nooit zonder risico's etc.

De vriendelijke suggestie van een anonieme lezer om eens te kijken naar Mensa heb ik opgevolgd. Mijn eerste indruk is (veel) minder positief dan bij Gifted People en het lijkt me niets voor mij. Op dit moment in elk geval niet. Je mag er toelating doen om lid te worden van hun "club". Welke voordelen dat zou hebben, naast het contact met gelijkgestemden, ontgaat me volledig. Het kan aan mij liggen maar het komt me wat elitair over. Iemand daar ervaringen mee? Zowel positief als negatief lees ik graag.

- Sidenote- Het type appel waar ik laatst bijna in stikte koop ik maar niet meer. Ik verslik me er vaker in...


Opgeruimd huis - opgeruimd hoofd

Om de ontbrekende structuur van werk op te vangen en sowieso om een zinvoller leven te leiden ga ik zelf wat structuur aanbrengen. Ach, dat kan gelijk wel even hier. Komt ie:

  • 8:00 uur: opstaan/douchen/ontbijten/tanden poetsen/contactlens indoen
  • 9:00 uur: boodschap doen: supermarkt of bakker
  • 10:00 uur: koffie drinken en bezig met Insight Programma
  • 11:00 uur: klussen in en om het huis
  • 12:30 uur: lunchen
  • 13:00 uur: vrije invulling o.a. sociale contacten, uurtje lezen etc.
  • 17:30 uur: koken en eten
  • 19:00 uur: gitaar spelen
  • 20:00 uur: bezig met Insight Programma
  • 20:30 uur: film kijken/boek lezen/sociale contacten
  • ca.: 23:30 uur: gaan slapen

Niet te veel ingepland want dan zal het vast verstikkend voelen o.i.d. Ik denk dat ik het maar eens een week zo probeer en dan een evaluatiemomentje 😊 En gelijk zo even printen dat ding!

Nou, ik haak gelijk maar in: v.a. 17:30 uur dus koken en eten.

Fijne avond!



 

7 opmerkingen:

  1. Hi Mark. Ik ben toch een beetje licht kritisch. Ik zie gebeuren wat er met je auto ook gebeurd is; een financiële strop.

    Heb je je IQ/hoogbegaafdheid laten vaststellen door een officieel diagnostisch centrum en/of orthopedagoog? Dat lijkt me zinvoller dan wat testen via het internet.

    Bovendien ziet het programma eruit als één commerciële fuik. Mjjn onderbuikgevoel zegt heel hard: trap er niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi anoniempje, nou allereerst is het bedrag wat ik nu "kwijt" ben de helft van de strop met de auto haha. Maar even serieus, na een paar dagen merk ik al de winst qua inzichten en dergelijke. Maar vooral herken ik me volop in wat ik hoor en lees. Het lijkt me dus absoluut een goede keuze geweest.
      Waar mijn radar bij de auto miskoop herhaaldelijk afging (maar ik het negeerde) heb ik dat hier totaal niet. Rond mijn 18e werd er op school eens een officiële IQ test afgenomen. Toen had ik 127.
      Ik heb me er wel aardig in verdiept en ook vrienden uit mijn omgeving (die zelf hoogbegaafd zijn en/of kinderen hebben die dat zijn) reageerden enthousiast en waren deels bekend met dit programma.
      Even zo goed: bedankt voor het meedenken.

      Verwijderen
  2. Hoi Mark, ik ken niemand die hoogbegaafd is en ik weet er ook niets van. Ik ben dan ook geïnteresseerd in jouw ervaringen met het programma en in het algemeen. En nu zonder een werkgever zal wel even raar zijn, maar ik zie dat je een goede daginvulling hebt. Ik heb nog twee weken vrij en dan gaat het feest weer beginnen. Natuurlijk met een teambuildingsactiviteit, meteen op de eerste dag!! Deze keer moeten we met z'n alle in een bootje op een soort van puzzeltocht.... je kent me en je weet wel hoe ik dat vind! Leuk om met vrienden te doen, maar met collega's... mwah... Ik zal deze keer geen spelbreker zijn en lekker meedoen heb ik me voorgenomen, kan ik de rest van het jaar weer mijn grumpy old self zijn als ze een uitje, studiemiddag, workshop of wat dan ook hebben georganiseerd! Succes met alles en geniet ook van je vrije tijd en vrijheid! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Niek, leuk weer eens van je te horen. Vooralsnog best positief moet ik zeggen. Over een paar weken heb ik waarschijnlijk er wel wat meer over te vertellen.
      Haha, nou als er dan toch teambuilding moet zijn lijkt me de 1e dag het meest geschikt. En mocht het tegenvallen heb je het ook maar gehad :-) Laat maar weten hoe het was!
      Off topic Niek en verder op geen enkele manier relevant haha: ben je M/V/overig?
      Niek zou ook voor Nicolette of zo kunnen staan bedacht ik me laatst.
      groetjes en geniet nog van de rest van je vakantie, vanaf woensdag wordt het weer beter!

      Verwijderen
    2. Hoi Niek, door je bericht attendeerde je me op een datalek. Ik dacht dat beide pagina's volledig gescheiden waren maar kennelijk niet. Om die reden heb ik onmiddellijk je bericht verwijderd en daarna meteen mijn andere blog...

      Verwijderen
  3. Okay, zonder het te weten heb ik dus een goede tip gegeven! Is ook jouw anonimiteit meteen weer gewaarborgd. Zolang we moeten communiceren via deze weg zullen we dus onbekenden voor elkaar blijven. Ook niets mis mee, ik kan je 'scouts honour' zeggen dat ik hier geen fabeltjes vertel, niet lieg en bedrieg en met niet anders voordoe dan ik ben. Groet, Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou inderdaad, ik schrok me in eerste instantie rot omdat ik graag anoniem blijf. Op zich zou het ook geen drama zijn als het niet meer zo was. Nou ja. Niet toevallig mijn telefoonnummer dat je zag genoteerd?
    Nee uiteraard, daar ga ik nooit vanuit. :-)

    groetjes,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen