vrijdag 15 maart 2024

Slaap...en hardlopen!

"Slapen zou iets heerlijks zijn als er niet zoveel tijd in ging zitten." - C. Buddingh


Nou, ik vind het sowieso heerlijk. De laatste week slaap ik slechter, of niet perse slechter maar korter. 's Morgens voel ik me minder fit dan de laatste tijd. Ik zorg er nu voor dat ik iets meer eet en niet te ver onder de dagelijkse streefwaarde uitkom. Geen idee of dat de oorzaak is maar het lijkt me sowieso slim. Van stress is nauwelijks sprake en alcohol kan het ook niet (mee) zijn. Mijn mobiel blijft uit de slaapkamer die overigens voldoende donker is.

Het enige dat ik verder nog kan doen is een uur voor 't slapen geen beeldschermtijd meer te hebben. Nou, dat is dan het voornemen voor vandaag. Vandaag schijnt trouwens de internationale dag van de slaap te zijn, gaap...


Aflossing

Deze maand heb ik weer eens ter looptijdverkorting een aflossing gedaan, van €490. Als mijn berekeningen kloppen dan zou de looptijd met 4 maanden ingekort worden. Nog niet het einde van de hypo maar wel het begin van het einde.


Hardlopen en Spotify!

Ik begin fan te worden van Spotify want het heeft meer mogelijkheden dan ik dacht. Wil je bijvoorbeeld muziek met een bepaald tempo om hard op te lopen: dat kan! Ik heb nu een afspeellijstje gemaakt met tempo rond 168 bpm. Dat is vooralsnog een frequentie waar ik redelijk comfortabel op loop.

Momenteel heb ik heel rustige muziek opstaan, gezocht op "workmusic". Terug naar het hardlopen, iets wat ik eerder verafschuwde en wat paste binnen het zelfbeeld dat ik wel een muzikant maar geen sporter ben. Nou, beiden kan natuurlijk ook!

Begin juni is er de jaarlijkse 5km loop waar ik vorig jaar voor het eerst aan meedeed, nagenoeg ongetraind, dat dan wel. Ik begon toen 5 dagen van tevoren met een zelf bedachte training: een route van 5 km afwisselend wandelen en rennen en de stukken rennen steeds langer en de stukken wandelen/uitrusten steeds korter maken. Het ging best aardig maar omdat ik zo kort voor de tijd begonnen was zag ik geen ruimte voor een rustdag. Die.....zijn wel nodig als de actieve dagen dus de laatste dag voor de race heb ik niks geforceerd en korter gelopen. Tijdens de race ging het naar verwachting en ik finishte als 86e van 97.

Mijn ambities voor dit jaar liggen een stuk hoger en mijn zelf bedachte training ziet er nu zo uit:

  • aftand opbouwen tot 5 km
  • snelheid opbouwen, tot ...?
    • paslengte vergroten
    • evt. pasfrequentie ophogen, tot max. 180 spm (strides per minute)
  • 2 tot 4 keer per week trainen
Ik heb nu 2 keer gelopen en ik zit al op bijna 3 km op tempo. Vanaf nu wil ik de 5 km bij elke training in zijn geheel afleggen wat bij de komende keren zal betekenen dat ik het laatste deel wandel. Dat vind ik zelf wel mooi van deze opzet: hoe beter het gaat hoe korter je hoeft te trainen.


Lopen op de maat van muziek is wel gaaf en sowieso is het heerlijk te merken dat 12 kg minder meesjouwen het loopgemak en -plezier enorm vergroot. Ik heb niet de ambitie om langere afstanden te gaan lopen maar misschien wel om vaker aan 5 km runs mee te doen.

Nou, meer ervaren lopers zullen er vast iets van vinden en dat is prima.

fijn weekend alvast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten