vrijdag 1 maart 2024

TIP 3/4: Volg moeder natuur

Zo, die titel kwam misschien zweverig over en als je me een beetje kent weet je dat ik absoluut niet zweverig van aard ben, in tegendeel!

Een belangrijk onderdeel van de herprogrammering door Allen Carr is dat we meer op onze zintuigen/intuïtie moeten vertrouwen. In deze context: wij en andere dieren gebruiken onze zintuigen om te bepalen of iets eten of vergif is met onze zintuigen. Een bedorven appel ruikt en smaakt smerig en voelt als pap. 

Realiseer je dat ik hele hoofdstukken samenvat in enkele zinnen en dat het ècht zinvoller is het hele verhaal te lezen. En nee ik krijg geen royalty's of zo. De tip van vandaag zijn er gelijk twee, jullie boffen maar!

Tip 3/4: Eet je lievelingseten - eet natuurlijk voedsel


De truc is om niet vooraf te bepalen wat dat is maar met een open mind het boek verder te lezen. Uiteindelijk zal je ervan overtuigd raken dat natuurlijk voedsel je lievelingseten is (geworden). Dieren in het wild eten alleen natuurlijk voedsel, kiezen hun lievelingskostje en hebben nimmer last van overgewicht.


Natuurlijk voedsel

...is elk voedsel dat je in zijn natuurlijke vorm eet. Dat betekent voedsel dat niet s gekookt, ingevroren, geraffineerd, ingelegd, ingemaakt, gekonfijt, op smaak gebracht, ingeblikt of gerookt. Verder zonder enige toevoeging, ook geen peper en zout. Voordat je denkt dat je dan dus helemaal niks meer zou mogen: nee zeker niet! Eén van de grote voordelen van de Carr methode is dat ze geen beperkingen kent en je zelf je eigen keuzes maakt. Het gaat alleen om: ga na welk voedsel kun je in zijn natuurlijke vorm eten en smaakt al verrukkelijk?

Je zit wellicht net als ik te wachten op een lijstje. (In het boek kwam het pas op blz. 120.)
  1. Vers fruit
  2. Noten
  3. Verse groenten
  4. Tarwe
  5. Rijst
  6. overige granen en planten
"Wacht even: word je veganist???" Dat weet ik voor bijna 100% zeker van niet, en de lijst helemaal letterlijk nemen, dus zonder bewerking, lijkt me sowieso voor 4 en 5 niet aan te raden.

Pfoe, het valt niet mee om dit een beetje kort en bondig op te schrijven. Voor vandaag laat ik het hierbij en herhaal nog even TIP 1: Ontbijt met louter vers fruit!


Ballast


Mijn veranderende eetpatroon, het minderen en misschien wel stoppen met alcohol drinken en het beëindigen van een vriendschap vallen allemaal onder de noemer ballast afwerpen. In het geval van gewichtsverlies zelfs letterlijk.

Ik heb nog een drietal quotes waarvan er eentje wel iets te maken heeft met het voorgaande:

"Ik los geen problemen op, ik los mijn manier van denken op. Dan lossen de problemen zich vanzelf op."

Of voor degene die in een compleet andere mindset zitten: 

"Ik ben gek op zeuren. Daarom los ik ook nooit mijn problemen op."


En deze is voor mij persoonlijk wel helpend: 

"Soms is het beter om te wachten en een situatie zich te laten ontvouwen, dan te proberen een oplossing te forceren."

Fijne dag, het belooft een zonnige te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten