zaterdag 22 september 2018

Weer beter!

Afgelopen donderdag voelde ik me gaandeweg de dag steeds beroerder worden. Een gevalletje buikpijn/diarree. De dag afgemaakt met uitzondering van het laatste lesuur want het ging echt niet meer, mijn stagiair heeft waargenomen.

Een etmaal grotendeels vasten, een heel onrustige nacht waarbij ik gelukkig wel het beetje dat ik gegeten had binnen wist te houden. Gisteren thuis gebleven en gistermiddag knapte het al aardig op. Vannacht 10,5 uur aan één stuk geslapen (!) en ik ben er weer!

De term "beter" vind ik trouwens wel grappig. Beter dan wat? Als je ziek bent noemen we dat niet "slechter" alhoewel hier in het oosten wel de uitdrukking kennen: "Ik voel me slecht" als in : "ik heb een kater." Van drank was hier uiteraard geen sprake, afijn, ik dwaal af.

Een zestal financiële updates:

Hypotheek


Het extra aflossen gaat volgens plan: deze maand gaat er €1007,- stukgesmeten worden aan het verlagen van de hypotheeksom. Vorige maand was het aflosbedrag €1000,- en door nu een paar euro meer te doen blijft het bruto maandbedrag hetzelfde. Een handmatige annuïtaire hypotheek zo u wilt.

Alhoewel ik best van de A.S.R. af zou willen lijkt dat financieel niet handig. Naarmate de rentevast periode verstrijkt (en de rente laag blijft of liever nog: daalt) komt er een punt dat middelen interessant wordt. Ik monitor het al een tijdje en met de huidige rentestanden komt het omslagpunt op zijn vroegst in najaar 2019.


ORV (Overlijdens Risico Verzekering)


Die is nu officieel stopgezet, een besparing van ca. €58 per jaar. Door het fervente aflossen zag ik er geen noodzaak meer voor.

Autoverzekering


Weer een BONUS-MALUS trede gestegen maar ook heb ik per 1 nov geen volledig casco verzekering meer (all-risk) maar een gedeeltelijk casco. Hoeveel dat samen scheelt weet ik even niet precies, maar rond de €30 per maand zou zomaar kunnen.

Doorlopende reisverzekering


Deze is voor één persoon natuurlijk een stukje goedkoper dan voor twee. Ook stond mijn oude rekeningnummer nog vermeld. Een telefoontje naar de tussenpersoon heeft dat euvel verholpen.

Deposito


Deze maand betaalt de 10-jarige deposito zijn/haar rente uit. Ooit met een dosis dom geluk op het hoogtepunt vastgezet (rente 4,6%). Iets waar ik t/m september 2021 nog een paar keer van mag genieten. Als de hoofdsom op genoemde datum loskomt denk ik er, voorlopig, over deze geheel in te zetten als extra aflossing. Maar goed, dat duurt nog even. Wie weet wat het leven brengt.

Energie


Ik voel me weer aardig vol energie. Ziek zijn is voor mannen natuurlijk altijd een drama (ik weet het) en des te sterker het positieve effect als je weer beter bent.

Voor wat betreft de soorten energie waar je voor betaalt: binnenkort eens zien of het maandbedrag bij vdBron nog iets omlaag kan. Het staat in elk geval nu al onder de €100.

2 opmerkingen:

  1. Mooie updates! En fijn dat je snel weer op de been was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Ja, het schijnt te heersen: buikgriep en dan, in mijn geval, van het ultrakorte soort.

      Verwijderen