woensdag 28 november 2018

Fuck it!

Waar zal ik eens beginnen? Ik heb geen zin om te gaan mopperen over van alles dus laat ik het er bij laten dat ik me in een (vrijwel) constante staat van ontevredenheid bevind. In allerlei gebieden in mijn leventje rammelt of rommelt er wel iets. Straks misschien het boek "Fuck it!" van John Parkin nog eens lezen, kan zeker geen kwaad.


Goede doelen 


Net zoal collega Geldnerd geef ik weinig aan goede doelen. Ik ben een jaar of 20 lid geweest van de bankgiroloterij waarmee ik een aantal doelen sponsorde. Een enkele incidentele gift. Verder heb ik in de voorraadkast een potje staan waar ik stuivers en dubbeltjes in doe. Sidenote: het is absoluut NIET gek de muntjes van 5c stuivers en de muntjes van 10c dubbeltjes te noemen. Overigens introduceer ik graag een naam voor muntjes van 20c: KWINTJES.

Als er iemand aan de deur komt heb ik iets om te geven. Komen ze te snel achter elkaar dan trek ik de portemonnee maar ook dan is de gift klein. Ik denk niet dat ik zo jaarlijks boven de €3,- uitkom.

Het is een paar keer gebeurd dat er bij de statiegeldautomaat nog een bonnetje van de vorige klant steekt. Die stop ik wel altijd in de melkbus voor goede doelen. Ik geloof niet in Karma maar dergelijke kleine bedragjes zouden door de betreffende klant als donatie bedoeld kunnen zijn en om die dan te "stelen"?

Ik heb (nog) geen gewetensbezwaren omdat ik via crowdfund platforms al de nodige goede doelen steun. Soms wantrouw ik hoe giften besteed worden. Daarin ben ik in Nederland niet de enige, volgens dit artikel.


Lendahand 


Zoals te zien in het staatje rechts heb ik een aantal crowdfund projecten lopen via Lendahand. Eerder deze maand won deze de Gouden Stier, wat neerkomt op dat ze het keurmerk krijgen van beste crowdfundplatform van 2018.

Graag maak ik even reclame voor deze sympathieke organisatie.


Zonnepanelen


Tenslotte nog een geleend onderwerp, ditmaal van collega Geld-is-Tijd: waarom (nog) geen zonnepanelen plaatsen? Wat bij mij een onderbuik gevoel was verwoordt hij op een logische en overzichtelijke wijze. "Zonnepanelen hebben hoog rendement, maar geen zonnepanelen hebben een nog beter rendement!"

Bij deze geef ik graag mijn redenen om voorlopig geen zonnepanelen te plaatsen:


1) De besparing is minimaal 

Slechts een klein deel van de energierekening bestaat uit stroomkosten. Mijn jaarrekening van juni tot juni was €1346,08. Daarvan was slechts €324,46 voor elektriciteit waar ook nog een bedrag in zit aan vastrecht. Hoe dan ook, minder dan 25% van mijn energierekening ging op aan elektriciteit.
Mijn verbruik was 2304 kWh en zal dit jaar een stukje lager zijn vanwege de echtscheiding etc.
Laten we de elektriciteitskosten eens afronden naar €300 per jaar en als geheel variabel beschouwen. Dan betaal ik dus slechts €25 per maand aan stroom, dat is dus netto €0,13 per kWh.

Ik vind het dus niet de investering waard om (maximaal) €25 per maand te besparen. Ik los liever af op mijn hypotheek.


2) Zonnepanelen moet je te goed plannen

Hypotheek aflossen en investeren in aandelen kun je in eigen tempo doen. Bij zonnepanelen komt veel meer planning kijken. Zo zijn de dakgoot en vermoedelijk ook het dak van dit huis al 60 jaar oud. Mogelijk dat er bij het vervangen van het dak/dakgoot dakpannen geplaatst kunnen worden met ingebouwde zonnepanelen.


3) Verbruik in de toekomst?

Ik zou kunnen gaan verhuizen, of niet. Op termijn weet je nooit of er hier weer iemand samen komt wonen. Komen er kinderen?  Maar stel dat ik over een paar jaar voor een warmtepomp moet kiezen, elektrisch moet gaan koken waardoor mijn stroomrekening astronomisch stijgt. Het bijplaatsen van zonnepanelen is relatief kostbaar dus liever plaats je direct de juiste hoeveelheid.


4) Nog steeds niet off-grid

Zonnepanelen maken je niet onafhankelijker omdat je nog steeds afhankelijk bent van het stroomnet. Op het moment dat elektriciteit makkelijker kan worden opgeslagen en deze afhankelijkheid wegvalt worden zonnepanelen voor mij echt interessant.


5) Zonnepanelen ergens anders dan?

Dat zou kunnen en heeft diverse voordelen maar dat vind ik dan weer niet leuk. Ik wil graag opbrengsten zelf monitoren, nerd die ik ben ;-)  Wellicht toch nog eens overwegen.


6) Geen zonnepanelen leveren meer rendement

Klinkt raar, maar waar! Hiervoor verwijs ik nogmaals naar weblog Geld is tijd.

(Verhelderend en ik heb er, behalve dit diagram en deze link van herkomst, niks aan toe te voegen.)

Fijne woensdag!

6 opmerkingen:

  1. Interessant leesmateriaal! En soms is het heel lekker om even overal op te mopperen :) Heb je trouwens Mark Manson's the Subtle Art of Not Giving a F#ck gelezen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zekers! Maar als ik er in blijf hangen is dat niet leuk voor mijn omgeving en niet goed voor mij.
      Een stukje heb ik (gratis) gelezen op zijn website. Consuminderaar die ik ben ;-)

      Verwijderen
  2. Beste Mark, heb je last van een winterdip? Of heb je toch meer werkdruk op school? Bij ons op school (vmbo én mbo) zijn er constant brandjes te blussen; leerlingen en studenten hebben korte lontjes door de korte dagen. Maar ook de collega's in de school zijn in deze donkere maanden eerder moe en nu ook velen snotterig. Kortom... niet de beste tijd van het jaar! Of zit je misschien in de zenuwen voor het bezoek van Sinterklaas ;-)? Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Niek, altijd leuk je reacties te lezen kerel.
    Ja, dat zou zeker kunnen. Ik tel de dagen af naar de 21e wanneer de dagen weer gaan lengen.
    Niet leuk dat de sfeer bij jou op school ook even niet oké is. Maar hoe weet je zeker dat het van een collectieve winterdip komt?

    Haha, nee helaas. Die bezoekt me al jaren niet meer, jammer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Mark, combinatie van werkdruk en winterblues denk ik. We slaan ons er wel doorheen, de dagen aftellen tot kerst en dan lekker twee weken bijtanken. Ik zit de eerste week van de kerstvakantie in Portugal (omgeving Lissabon). Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Niekster,
      goed zo, hier gaat dat ook vast lukken!
      Portugal? Doe je goed!
      Voor mij een dagje Newcastle met de nachtboot op en neer.

      Verwijderen