woensdag 26 december 2018

Kerst is/was hier

De Germanen vierden rond midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (= de onoverwinnelijke zon).


Levensmotto


Het was de Dalai Lama die zei, “Approach love and cooking with reckless abandon.”

Of je nu van iemand houdt of aan het koken bent, het betekent dat je er zonder terughoudendheid er volle bak voor gaat, zonder over eventuele consequenties na te denken.
Niet perse mijn levensmotto maar ik vind het een erg leuke quote, ook omdat totaal verschillende thema's op één hoop gegooid worden.

Dat doet me dan denken aan het begrip: "the great equalizer", de "grote gelijkmaker".

In de Formule-1 is dat de regen: auto's met minder vermogen kunnen ineens winnen!
De ultieme gelijkmaker is natuurlijk de dood, die (op) ons allemaal wacht nietwaar?

De (speed-)metal band Slayer schreef ooit het nummer "Disciple" van het album "God hates us all". (Christenen, moslims, joden, hindoestanen, boedisten en niet-gelovigen op één hoop: niemand is beter dan de ander.) Dat brengt me naar Epicurus (een oude Griek waar ik verder nog niets van weet):

Vertaling:
1) Is god bereid om kwaad te voorkomen maar daartoe niet in staat? Dan is hij niet almachtig.
2) Is god in staat om kwaad te voorkomen maar onwillig om dat te doen? Dan is hij kwaadaardig.
3) Is god zowel gewillig als in staat om kwaad te voorkomen, waarom is er dan kwaad?
4) Is god zowel niet in staat als onwillig om kwaad te voorkomen, waarom zouden we hem/het/haar dan god noemen?

De tekst "God hates us all" van Slayer slaat dus op scenario 2 en veegt de hele mensheid direct op één hoop. Voor de liefhebber:






Even terug naar het heden: het moderne kerstfeest dat, uitgezonderd de geboorte van Jezus, toch een seculier en zelfs heidens feest is.

Ik ben niet gelovig (meer) en bevind mezelf op nummer 7 op de schaal van Dawkins:











Wat betekent Kerstfeest wel (voor mij)?


Gezelligheid met mijn naaste familie, een beetje bezinning, de balans opmaken.

Deze activiteiten doe ik het hele jaar door, U waarschijnlijk ook, maar met kerst doe ik ze zeker.

Eerste kerstdag was rustig en erg gezellig, met een paar gezelschapsspelletjes tot besluit. Vanavond lekker uit eten met de vriendengroep en daarna gaan we eens ouderwets uit naar een 80's-90's party.

Mocht u nog visite of bezoek hebben: ga eens gauw gezellig doen en zet die computer uit!
Fijne tweede kerstdag!


4 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel ironisch dat iedereen alleen nog maar aandacht heeft voor de heidense elementen van kerst(boom, lichtjes, eten). Blijkbaar blijven we in hart en nieren Germanen, of zijn we gewoon gezelligheidsmensen. Samen eten en naar lichtjes kijken is nu eenmaal leuker dan 2000 jaar oude verhalen vertellen.
    maar met andermans overtuiging bekritiseren maak je kerst niet echt gezelliger, gewoon leven en laten leven:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel als die 2000 jaar oude verhalen uit de bijbel komen met bijbehorende "normen en waarden".

    Bepaalde waardes van geloof zijn respectabel, maar andere zo onrespectabel dat het goed is om ze niet alleen af te keuren, maar er ook actief tegen in opstand te komen.
    Volgens mij heb ik het laatste hier nog niet gedaan.

    Dat zou er nl. zo kunnen uitzien: De God van het Oude Testament is aantoonbaar het meest onplezierige personage in alle fictie: jaloers en daar trots op.
    Een kleinzielige, onrechtvaardige, meedogenloze controlefreak.
    Een wraakzuchtige en bloeddorstige etnische reiniger.
    Een vrouwenhatende, homofobe, racistische, kinderdodende, genocidale, nageslacht dodende, pestiologische, megalomane, sadomasochistische, grillige en kwaadaardige bullebak.

    Het nieuwe testament is niet veel beter en herroept niets van de verschrikkelijke teksten van het oude. De beste manier om atheïst te worden is om de bijbel (of koran/thora) te lezen.

    Zolang we elkaar niets opleggen, dat ben ik met je eens, hoeft de confrontatie niet te worden aangegaan. Dat doe ik bijvoorbeeld ook niet met mijn (gelovige) ouders en vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je kunt het ook andersom bekijken: wees blij dat christenen het oude testament niet hebben gelezen en het niet naar de letter gaan uitvoeren... (uit interesse heb ik ongeveer 1/3 van de bijbel gelezen, maar ik zou mezelf klassificeren als humanist, omdat ik het raar vind dat atheisten hun filosofie omschrijven in een term dat omschrijft wat ze juist niet zijn.)

      Verwijderen
  3. Ik ben zeker blij dat DE MEESTE christenen dat niet doen. Maar je kunt je ogen toch niet sluiten voor de extremisten die dit wel deden/doen? Van kruistochten tot het ontmoedigen van het gebruik van voorbehoedsmiddelen = AIDS in Afrika.
    Net zo goed dat uit andere "heilige" boeken ook een deel van de gelovigen WEL alles letterlijk neemt en wil afdwingen op anderen.

    Kom op nou Rentenier... atheïsme is geen filosofie, dat weet jij ook wel.
    Het woord Atheïsme zou helemaal niet nodig moeten zijn. Er is ook geen term voor het niet geloven in de paashaas. Het geloof in God(en) heeft eeuwenlang de overhand gehad, vandaar de noodzaak tot de term.

    BeantwoordenVerwijderen