donderdag 20 oktober 2016

Beste investering?

Ook bankpresident Klaas Knot van DNB heeft het in de gaten: aflossen op je hypotheek is op dit moment de beste investering.

Bovendien geeft hij aan dat we ons mogen voorbereiden op een periode van een langdurige lage rente. De lage hypotheekrente is fijn voor huizenbezitters, maar niet voor spaarders. De spaarrente benadert de 0%, waardoor het spaargeld niets meer oplevert. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, waardoor de bankensector er anders uit zal moeten gaan zien, stelt dhr. Knot.

Inflatie werkt in ons voordeel

Volgens Knot kunnen we daarnaast blij zijn met de lage inflatie op dit moment. We profiteren nu bijvoorbeeld van 1% rente per jaar en een lage inflatie van 1% per jaar. Dat is volgens hem nog altijd beter dan een spaarrente van 8% waar aan de andere kant een inflatie van 10% tegenover staat. Dat lijkt mij ook inderdaad.

Tegelijkertijd kondigde Triodos aan dat het de spaarrente verlaagt van 0,2% naar 0,1% per jaar. Dat betekent dat het nulpunt de volgende stap kan betekenen. Veel spaarders zullen op zoek gaan naar andere mogelijkheden om toch weer rendement te maken. Volgens DNB is het aflossen op de hypotheek dan een goede keuze waarnaast er natuurlijk nog andere mogelijkheden zijn met verschillende risico's en rendementen. Onderstaande tabel zoals ik de risico's zie en wat ik weet van rendementen (Voor het berekenen van netto rendement dien je nog rekening te houden met de inflatie, die momenteel zeer laag is (tussen -0,2% en 0,6%).)

risico rendement
1 beleggen middelmatig tot hoog ??? 
2 crowdfunding laag tot middelmatig 5 - 8 % 
3 deposito zeer laag 1 - 1,7 % 
4 sparen zeer laag 0,1 - 0,7% 
5 geld in sok / onder matras laag 0,0% 

1) Van beleggen weet ik weinig, met de financiële wereld cq. banken wil ik zo weinig mogelijk te maken te hebben. Behalve het hogere risico en het door mij waargenomen gebrek aan transparantie is het dus ook een persoonlijke afkeer. Ik heb wel eens overwogen te investeren in edele metalen, en dan eerder zilver dan goud omdat:
a) zilver veel goedkoper is dan goud (ca. €0,52/g vs. €37,-/g)
b) zilver een metaal is dat veel meer toepassingen heeft dat goud. 

2) De controle op crowdfunding is in mijn ogen ruim voldoende. Wanneer je kleine bedragen investeert in meerdere projecten zorg je zelf nog voor extra risicobeperking. Je kunt kleine ondernemers helpen en desgewenst kiezen voor "groene"projecten: verbeter te wereld, begin met crowdfunding!

3) Als je een grote som geld hebt die je langere tijd kunt/wilt missen en je wilt zo weinig mogelijk risico lopen, dan kun je een deposito afsluiten. Maar zeg nou zelf: 10 jaar lang geld wegzetten voor maximaal 1,7% ?

4) Geld dat direct toegankelijk moet zijn en toch nog iets opbrengt? Iedereen in Nederland heeft waarschijnlijk nog steeds een spaarrekening. TIP: het kan zijn dat een positief saldo op je creditcard een hoger rentepercentage geeft dan je spaarrekening.

5) Het risico van (veel) contant geld opnemen en bewaren (nog afgezien van wat er met de banken gebeurt als veel mensen dit gaan doen) is dat het:
a) gestolen wordt (onderweg of via een inbraak)
b) verloren gaat bij brand
c) kwijt raakt.

N.B.: Sowieso lijkt het me wel een goed idee om, voor noodsituaties, een KLEINE som contant geld in huis te hebben.

Voor wat betreft ons huishouden hebben we een combinatie van optie 2, 3 en 4.

2) Over crowdfunding schreef ik eerder al: Wat is crowdfunding?, Crowdfunding in de lift!.

3) Ook heb ik een 10-jaars deposito lopen, afgesloten in de "goeie tijd" voor 4,60%

4) We sparen op mijn creditcard tegen 0,70% rente die, en dat vind ik wel grappig, maandelijks overgemaakt wordt. De jaarlijkse rente wordt er uiteraard niet meer door maar het voelt wel prettig elke maand die paar eurootjes bijgeschreven te zien worden.












4 opmerkingen:

  1. Je kunt het riscico van beleggen best beperken, maar dat beperkt vaak ook weer het te behalen rendement.
    Ik snap alleen niet dat je sparen op de creditcard wel wilt. Dan ben je toch ook meer afhankelijk van de financiële wereld (de creditcardmaatschappij) dan wanneer je alleen op de bank spaart?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, dat is wat ik ook bedoelde. Een hoger rendement halen dan via het genoemde alternatief (crowdfunding) kan alleen als je meer risico neemt.

      Maar, de banken maken toch ook onderdeel uit van de financiële wereld?
      Ik begrijp niet welk onderscheid je maakt tussen een creditcard en een spaarrekening. Hoe dan ook, het risico bij sparen is bij beide hetzelfde. De rente op de creditcard is hoger en is daarnaast ook praktischer in het gebruik.

      Verwijderen
    2. Nee wat ik bedoelde te zeggen is dat je niet wilt beleggen omdat je zo min mogelijk met de financiële wereld te maken wilt hebben.
      Voor mij zou dat betekenen: zo min mogelijk aanbieders, dus alles bij 1 bank. Al het overige is dat extra of te veel.
      Dat bedoelde ik te zeggen..

      Verwijderen
    3. Ah op die manier, ik snap je. De VISA-kaart heb ik via de ANWB, met korting en dergelijke, vandaar geen duurdere kaart bij de ING (als die ze eigenlijk aanbieden, vast wel?.
      Ooit aangeschaft in 2006 omdat ik ging backpacken en op enig moment een huurauto nodig had. Ook bij reserveren van accommodatie werden soms creditcard gegevens gevraagd.

      Verwijderen