zondag 2 oktober 2016

Energie!

Van een spannende race zoals de GP van Maleisië van vanmorgen krijg je weer energie!
(Goed gedaan Daniël, Max en Fernando!)

Qua energie net even naar de meterstanden gekeken en vergeleken met vorig jaar van oktober tot oktober. Ik heb het teruggerekend naar gemiddeld verbruik per maand:

2014-2015: elektra: 230 kWh/mnd, Gas: 192 m3/mnd 
2015-2016: elektra: 247 kWh/mnd, Gas: 142 m3/mnd 

Ons waterverbruik blijft nagenoeg gelijk: van 6,8 naar 6,7 m3/mnd.

Het doel was om minder gas te verbruiken en da's dus gelukt, maar liefst 26% minder!
Wel iets meer elektra gebruikt, ongeveer 7% meer. Wat hebben we gedaan? Bij het eten koken  de elektrische waterkoker gebruikt en de thermostaat later laten aanslaan en vroeger uit laten gaan.

Aangezien gas duurder is dan elektra zou dit toch aardig wat euro's op jaarbasis kunnen schelen.
Het termijnbedrag van €150,- heb ik, een tikkeltje, bijgesteld naar €140,-, overcorrectie zou ik jammer vinden: liever krijg ik na een jaar geld terug dan dat ik moet bijbetalen.

Ook gelijk het rekeningnummer aangepast zodat het (v.a. november) van onze gemeenschappelijk wordt afgeschreven. :-) Nu de rest nog!

5 opmerkingen:

  1. Dat zijn nette hoeveelheden. Heel goed dat jullie zo hebben kunnen besparen op gas zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Ik was er ook blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is gas duurder dan elektra? Nav je opmerking ben ik gaan googlen, maar dan kom ik berekeningen tegen die aantonen dat water verwarmen met gas bijna 3x goedkoper is elektrisch.
    HJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi HJ, kun je even zo'n linkje sturen? Ik ben benieuwd.

      Verwijderen
    2. https://www.startpagina.nl/v/financien-werk/financien/energie/vraag/305508/duurder-gas-elictriciteit

      https://www.energievergelijken.nl/nl/energieverbruik/op-gas-koken

      Zomaar twee links via g.oog.le

      HJ

      Verwijderen