mei 2001 – januari 2002
Witte Nissan Cherry 1.0, bouwjaar 1985 (16 jaar oud)
4 versnellingen en met schuifdakje!
4 versnellingen en met schuifdakje!
Gekocht van een kennis voor f200,- (ja gulden) en met een
halve tank benzine in mindering gebracht zou je kunnen zeggen dat de netto
aanschafprijs ca. f150,- was. Nissie moest in augustus op voor de APK en….kwam
er glansrijk doorheen! In het geval dat hij niet door de APK gekomen zou zijn
had ik toch voor slechts 50 gulden per maand een auto gehad. Maar, het werd dus
alleen maar beter.
Minpuntjes: Inhaalmanoeuvres waren alleen mogelijk mits
zorgvuldig gepland en een heel lang stuk rechte weg. Niet echt vocht-dicht: in
de winter grote brokken ijs in de kattenbak, in het voorjaar en najaar klotste
het behoorlijk.
Na een half jaar goede service binnen 30 minuten verkocht via marktplaats voor €100,-. Ik
heb er dus nog winst op gemaakt!
Alhoewel… op de route tussen huis en werk was een stukje
bochtige weg waar de maximumsnelheid aangepast was van 80 km/h naar 60 km/h. Of
ik het niet doorhad of gewoon eigenwijs was weet ik eigenlijk niet meer maar
toen ik op een rustig dagje thuis kwam lag er een envelop op de mat:
gemeten snelheid (gecorrigeerd): 78 km/h, boetebedrag: f140,-.
Ik dacht 3 dingen:
1) oei balen!
2) da’s bijna
het bedrag dat ik voor de auto betaald heb!
3) pfff, goed dat ik vandaag niet geflitst
ben! (want vandaag reed ik nog wel iets
harder. Ik zei al: het was een rustige dag)
Tja, die tweede envelop lag een week later op de mat:
gemeten snelheid (gecorrigeerd): 90 km/h, boetebedrag: f250,-.
Ai, eigen schuld, dikke boete. De reden dat ik dit nog zo
precies weet is dat ik alle boetes bewaar, als preventie. Overigens, en mijn
verloofde kan hiervan getuigen, ben ik iemand die zich tegenwoordig altijd aan
de snelheid houd. Cruise control helpt hierbij uiteraard maar dat zat er bij
Nissie nog niet op.
Ook was er nog een parkeerboete van f90,- en het inrijden
van een éénrichtingsweg. De motoragent die toevallig passeerde heeft me toen
gematst volgens mij. De minimale bekeuring voor een dergelijke overtreding was
toen f90,- (€40,84) maar hij liet me wegkomen met f60,- (€27,23) mogelijk
vanwege het feit dat ik geen smoesje had en de overtreding ruiterlijk toegaf.
Alles omgerekend naar euro’s (met factor 2,20371) geeft dat de auto
qua aanschaf en boetes €299,50 gekost heeft en na verkoop is dat dus netto
€199,50.
Om qua bekeuringen volledig te zijn: in 2001 reed ik in mijn
vaders auto al eens 54 km/h waar 50 km/h was toegestaan. (boete f60,-)
Overigens: de administratiekosten zaten toen nog verwerkt in het boetebedrag.
Morgen deel 2 met een onverwachte klap...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten