woensdag 3 januari 2018

Crowdfunding - status januari 2018

Om de gedachten te verzetten maak ik maar eens een overzicht van mijn crowdfund activiteiten via www.geldvoorelkaar.nl :



In 2015 heb ik in 12 verschillende projecten geïnvesteerd.

Toen project #13 door faillissement stopte met uitbetalen maar wel de inleg uitkeerde heb ik dit bedrag geïnvesteerd in een 13e project. (Hier genummerd als #9, volg je het nog?)

Project 3, 4 en 9 hebben allen een periode van een paar maanden uitstel gevraagd. De redenen hiervoor werden uitgebreid toegelicht. In de tussenliggende periode wordt wel rente uitgekeerd maar dus geen aflossing. De looptijd is dus wat langer geworden maar het jaarrendement blijft dus gelijk.

Van de 13 projecten zijn er maar 2 in de problemen en zijn incassobureaus ingeschakeld. Project #2 miste nog maar 1 betaling terwijl project #10 al 3 maanden achterloopt met uitbetalen.
Het vervelende (voor mij) is dat ik in laatstgenoemde een flink bedrag had geïnvesteerd waardoor een flink deel van de te verwachten winst kan verdampen ...

Zouden deze 2 projecten helemaal niets meer uitbetalen en de overige 10 wel aan hun volledige verplichtingen voldoen, dan nog zou er voor mij wat winst overblijven. Maar veel is het dan niet en het voorspelde rendement van boven de 7% gaan we dan ook niet halen. Nou wie weet dat (een deel van) het geld toch nog teruggehaald kan worden.

Evaluatie


Het is mijn eigen keuze geweest te kiezen voor hoge (voorspelde) rendementen met een hoge risico aanduiding. Voorlopig laat ik het allemaal zo en blijf bijhouden hoeveel geld er terugkomt.
Elke 6 maanden zal ik een update geven op deze blog.

Vandaag sta ik nog €1444 in de min verdikkie :-)

Zodra het eerste project alles heeft terugbetaald (als het goed is #1) ga ik kijken of ik nieuwe projecten ga zoeken. En wellicht dan met een lagere risicocategorie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten