woensdag 17 januari 2018

Investeren in vastgoed?

Dat de spaarrente de 0,00% genaderd is zullen de meesten onder jullie natuurlijk al enige tijd gemerkt hebben. Ons/mijn spaarpotje groeit nog aan met 0,30% en de jaarlijkse kosten voor het hebben van de creditcard verdienen we daarmee nog net terug.

Alternatieven als deposito sparen, crowdfunden en beleggen worden regelmatig door diverse bloggers beschreven. Een andere optie die steeds vaker genoemd wordt is beleggen in vastgoed.

Welke aandachtspunten zijn er?


De keuze uit welk vastgoed je aankoopt is uiteraard wel zeer belangrijk. Aangezien voor tijdelijke huur (6-24 maanden) expacts worden omschreven als de meest betrouwbare en geschikte huurders is 1) DE LOCATIE belangrijk.
2) Het TYPE WONING: Wellicht geen vakantiewoning maar reguliere eengezinswoning of appartement.
3) ONDERHOUD: Ik zou letten op een onderhoudsvrije tuin en liefst een onderhoudsarm huis.
4) AANKOOPSPRIJS: Je niet diep in de schulden steken, uiteraard.

Als je hier de verstandige keuzes in maakt lijkt me vastgoed een prima investering. Uiteraard eerst goed verdiepen in de regelgeving in Nederland. Of...een woning kopen in het buitenland.
Hieraan kleeft natuurlijk veel meer onduidelijkheid en daarmee ook meer risico's.

Wellicht je eigen huis verhuren als de hypotheek volledig is afgelost. Ik heb geluiden gehoord dat sommige hypotheekverstrekkers verhuur al toestaan wanneer de LTV daalt tot onder de 60%.

Voor mij persoonlijk absoluut nog toekomstmuziek maar ik ga me er zeker in verdiepen. Dit verhaal lijkt me dan ook verre van compleet ;-)
Overigens is het hebben van een extra huis voor de verhuur in landen als bijv. Australiƫ niks bijzonders.


2 opmerkingen: