dinsdag 16 januari 2018

Lagere maandlasten of verkorting van looptijd?

Een collega blogger, wiens blog ik regelmatig lees, schreef over de voordelen van loop tijdverkorting vs. lagere maandlasten.

Voor zover ik het allemaal snap is er, voor mijn situatie, maar één gelegenheid dat ik eventueel looptijd verkorting zou toepassen. Dit is op het moment dat ik zoveel liquide middelen heb dat ik tegen mijn boetevrije aflosplafond aanloop.

Aangezien ik bij mijn hypotheekverstrekker ASR jaarlijks tot 15% van de hoofdsom mag aflossen ligt dit plafond dusdanig hoog (0,15 * €190.000,- = €28.500,-) dat het normaal gesproken nog wel even duurt voordat ik daar tegenaan "bots".

Mocht het toch zover komen en extra aflossen MET boete zou dusdanig ongunstig zijn dat ik andere mogelijkheden overweeg dan nog is het de vraag of looptijd verkorting zomaar kan.

Mogelijkerwijs is de tussenkomst van de tussenpersoon vereist.

Idee


Ik zou natuurlijk best eens een experiment kunnen uitvoeren door in een automatische overschrijving "LOOPTIJDVERKORTING" kunnen vermelden. Mwoah, voorlopig vind ik het omlaag drukken van de maandlasten bevredigender. Wellicht als ik door de €700 grens gedoken ben, en dat zal toch nog wel 18 maanden duren o.i.d.




2 opmerkingen:

  1. Alleen al het feit dát je erover nadenkt is een goed teken ;)... Tenminste, zo zie ik dat :)... Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen