donderdag 4 januari 2018

Inspiratie en aflossing

Via Facebook kwam ik terecht bij de TED talk website. Ik was nog niet heel bekend met dit fenomeen, jij mogelijk ook niet, dus bij deze een toelichting (met dank aan wikipedia)

Wat is TED?


TED (Technology, Entertainment, Design) is een jaarlijkse, vierdaagse bijeenkomst die in 1984 voor het eerst gehouden werd in Californië. Sprekers worden uitgenodigd om in maximaal 18 minuten "de presentatie van hun leven" te geven over hun gebied van expertise, over een bepaald project, of iets waarvan zij vinden dat het een idee is dat verspreid moet worden. Tijdens een conferentie komen tientallen sprekers aan het woord, afgewisseld door diverse korte dans- en muziekuitvoeringen.

De inhoud van de lezingen bevat geen zware theoretische kost, maar wordt zo toegankelijk mogelijk gemaakt. Men probeert begrip en bewustzijn te kweken en toepassingen van de wetenschap te laten zien die kunnen bijdragen aan een betere wereld. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld de leefwereld van wilde dieren, toepassingen van crowdsourcing en andere ontwikkelingen op internet, vernieuwende technologie op diverse gebieden, of psychologisch onderzoek dat inzicht biedt in menselijke drijfveren, omgang met stress en toename van verdraagzaamheid.

De gehele conferentie is tegen betaling via een live-stream te volgen en sinds 2006 zijn opnames van afzonderlijke presentaties beschikbaar via de website van TED en via andere kanalen zoals YouTube.

Specifieke TEDtalks


De specifieke bundel talks waarvan ik de link zag is: "Talks to watch when you don't know what to do with your life."

Aangezien ik toch wel even wat grip op mijn leven kwijt was heb ik een aantal talks bekeken.
De volgende waren het bekijken/beluisteren meer dan waard en beveel ik dan ook graag aan met rechtstreekse links:

  1. Voordat ik doodga wil ik...
  2. Ben je mens(elijk)?
  3. Je toekomstige zelf.
  4. Heb geen spijt van spijt.
  5. Hoe moeilijke beslissingen te nemen.

Mede hierdoor had ik gisteren een prima dag. Volgens mij valt er voor iedereen wat uit te halen. Als je deze talks gaat bekijken: laat weten wat het voor jou opleverde, als je wilt. Mocht iemand nog andere vergelijkbare "praatjes" weten te vinden op internet: laat het eens weten.

Eerste aflossing van 2018


Even iets over de knikkers: ondanks dat we sparen voor de kortste termijn even voorrang hebben gegeven wordt er deze maand ook wat afgelost op de hypotheek: €160,-.

Er zijn nogal wat wijzigingen op komst: we zijn beiden minder gaan werken en we gaan dus uit elkaar. In de (korte) periode dat we nog bij elkaar wonen komt er wat minder geld binnen.

Mijn aanstaande ex-vrouw (dat klinkt apart) kreeg al per 1 oktober minder betaald. Bij mij is dat per 1 januari. Het lijkt me zinvol om pas een nieuwe begroting te maken wanneer mijn huishouden weer eenpersoons geworden is .

Ook dan kan ik pas inschatten hoe het (versneld) aflossen van de hypotheek een vervolg krijgt. Mijn enthousiasme hiervoor is in ieder geval onveranderd groot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten